Érettségi 2021: Hogyan kezeld a vizsgadrukkot? – Interjú Tölgyesi Zsuzsával

Félsz, hogy esetleg bepánikolsz érettségizés közben? Aggódsz, hogy hirtelen minden tudás kimegy a fejedből abban a pillanatban, amikor kiosztják neked az érettségi feladatsorát? A vizsgadrukkról és annak sikeres leküzdési módszereiről Tölgyesi Zsuzsa, nyelvtanárt, coach-ot kérdeztük meg.

A diákok nagy része átél érettségi előtt, vagy közben egyfajta vizsgadrukkot, de ez kifejezetten jó is lehet. "Képtelenség úgy sikeres vizsgát tenni, hogy az ember ugyanolyan állapotban van, mint amikor felkel az ágyból egy átlagos szombat délelőtt vagy délután" - magyarázta Tölgyesi Zsuzsa.

A szakértő szerint az egészséges vizsgadrukkra szükség van, a túlzott reakció viszont ronthat a teljesítményen. Akik túlszorongják a vizsgahelyzeteket, így az érettségit is, általában azt hiszik, hogy ez egy olyan tulajdonság, amin nem lehet változtatni. Ezért sokan nem kérnek segítséget és az egész életüket végigélik úgy, hogy minden megmérettetés előtt borzasztó állapotba kerülnek: nemcsak az érettségin, hanem később egyetemi vizsgán, államvizsgán, állásinterjún, vagy amikor előadást kell tartaniuk.

"Amikor megalapítottam a NoPara Tanulás és Vizsgadrukk Tréningeket, az volt a motivációm, hogy praktikus gyakorlatok formájában osszam meg a pszichológiai kutatások eredményét a hatékony tanulással és vizsgadrukk kezeléssel kapcsolatban, szülőkkel, tanárokkal, gyerekekkel. Már rendkívül egyszerű módszerekkel is nagy változást lehet elérni, mint például a megfelelő légzéstechnikákkal, ahol arra fontos figyelni, hogy hasi légzést gyakoroljunk, és hosszabban lélegezzünk ki, mint be, és amit akár az érettségi írása közben is lehet alkalmazni, ha kezd eluralkodni a pánik. Vagy ilyen a biztonságos hely technika is, amikor elképzelünk egy olyan helyet, ahol tökéletes biztonságban érezzük magunkat. Ez megnyugtatóan hat a szervezetünkre" - vallja Tölgyesi Zsuzsa.

Segít az is, ha sikerül az önbizalmukat növelni, mert sok esetben a túlzott vizsgadrukk abból fakad, hogy a diák nem hiszi el, hogy meg tud birkózni a helyzettel.

Érdemes az ilyen típusú vizsgázóknak már az érettségi előtt elkezdeni írni egy sikernaplót. Ebbe folyamatosan gyűjthetik azokat a sikereket, amiket korábban megéltek.

Például, amikor valaki nagyon félt egy témazáró dolgozattól, de aztán mégis jól megírta.

Akár a felkészülés közbeni sikerek is belekerülhetnek ebbe: jól fel tudtam mondani a legnehezebb töri tételt. Hasznos ez a módszer, mert közvetlenül az érettségi előtt, amikor általában tetőzik a vizsgadrukk, ezek a jó tapasztalatok nehezen jutnak eszünkbe. Azonban ha tudatosan készülsz arra, hogy érettségikor fejben ezt a sikernaplót kinyisd, akkor ez meg tudja támogatni az önbizalmad, és ellensúlyozni tudja az ilyenkor előkerülő negatív gondolatokat.

Egy másik technika, amit érdemes bevetni, hogy összeírja a leendő érettségiző, hogy mi az, amire van ráhatása, és mi az, amire nincs. Nagyon sokszor olyan dolgok miatt aggódunk, ami nem rajtunk múlik (milyen kérdések lesznek, miről kell majd esszét írni). Ez felesleges energiapazarlás, és a szorongást is jelentősen növeli. Koncentráljunk inkább arra, amit befolyásolni tudunk: reális időbeosztás, pihenőidő beiktatása, tájékozódás az érettségivel kapcsolatban, és hogy mit tesznek napi szinten az egészségemért.

"És talán a legfontosabb, amit érdemes észben tartani, bár érettségi időszakban ezt nehéz elhinni, de ettől még igaz, hogy senkit sem a teljesítménye határoz meg. Mindegy, hogy hogy sikerül az érettségi, ettől még ők ugyanazok maradnak, az összes jó tulajdonságukkal együtt. Éppen ezért hirdettem meg egy ingyenes érettségi vizsgadrukk minitréninget április 30-ára, amire az alábbi linken lehet regisztrálni: https://www.nopara.school/erettsegi2021vizsgadrukk" - mondja Tölgyesi Zsuzsa.

Névjegy

Tölgyesi Zsuzsa

- nyelvtanár, coach, mentor, tanártréner
- egy Virág édesanyja
- szülővárosa: Budapest
- a Veszprémi Egyetem Angolnyelv tanár szakán végzett, majd elvégezte az ELTE - Mentorképző kurzusát, Tanári Hatékonyságfejlesztő Gordon tréninget és Szupervízióalapú Coaching oklevelet szerezett
- jelenleg Kognitív Viselkedésterápi konzultáns jelölt és a Nap-Kör Mentálhigiénés - Alapítványnál önkénteskedik
- A Converzum- a nyelvi közösségi tér tanulmányi igazgatója és cégvezetője
- A NoPara Tanulás- és Vizsgatréningek alapítója www.nopara.school, Instagram: nopara_treningek, Facebook: NoPara Tanulás- és Vizsgatréningek
- A kádban próbáltad már? Működő memóriatechnikák nyelvtanulóknak című könyv szerzője
- A Punk&Rox Totális Vokális szókártyák kreatív álmodója
- Szabadidejében, tanul, olvas, sétál, és igen, sorozatokat is néz